Studijní rok 2024/2025 byl pro letošní kvartu opravdu intenzivní – a to hlavně díky angličtině a tréninku kritického myšlení. Studenti se nejen zúčastnili výměnného pobytu v Nizozemsku, ale také po celý rok absolvovali speciální kurz soutěžního debatování pod vedením holandské lektorky Mathanji Rosiny Bot. Každý měsíc se konaly tříhodinové tréninky zaměřené na to, jak stavět silné argumenty, jak je podpořit příklady, logicky vysvětlit dopad tvrzení a zároveň být pohotoví v reakci na protiargumenty. Vše probíhalo v angličtině – a celý kurz směřoval k jednomu cíli: soutěžní debatě v Karlových Varech. Tu hostilo Gymnázium Karlovy Vary, s nímž spolupracujeme i v rámci výměnných pobytů. Zúčastnili se i zástupci z Ostrovského gymnázia a dalších škol z regionu.
Naši studenti vytvořili dvě tříčlenná družstva:
- Men in Black (Marek Volák, Tadeáš Pořický, Láďa Goláň),
- People in Black (Sára Kubincová, Honza Prešl, Klára Kolomá)
Oba týmy absolvovaly dvě debaty – a zatímco první kolo bylo hlavně seznamovací a plné nervozity, ve druhém kole naši studenti naplno ukázali, co se během roku naučili. Tým Men in Black zvítězil proti výjimečné soupeřce, která se jako jediná postavila celému týmu sama. Šlo o velmi zkušenou debatérku s dvouletým intenzivním tréninkem, ale naši kluci ji rozebrali s pevně vystavěnými argumenty a přehledem. Tým People in Black pak ještě překvapil s ještě drtivější převahou. Jejich argumentace byla nejen silná, ale i sebevědomá a srozumitelná – a dokonce se umístili výš než kluci. Téma debaty bylo náročné: Má Elon Musk příliš velký vliv na budoucnost lidstva? Studenti museli umět téma pojmout zeširoka, improvizovat, reagovat, vystoupit spontánně a přesvědčivě – před porotou i učiteli, a to celé v angličtině.
Z pohledu nás učitelů šlo o mimořádný výkon – nejen jazykově, ale i mentálně a emočně. Debatování v angličtině je náročné i pro dospělé – o to větší obdiv patří našim kvartánům. Obrovská gratulace a respekt všem účastníkům! Předvedli jste, že kritické myšlení, argumentace, pohotovost a týmová spolupráce jsou dovednosti, které mají smysl.
Těšíme se, jaké další třídy se do podobných projektů zapojí příští rok!
David Ďulík, Šárka Hlaváčková